BİLİŞSEL KURAM: J. PIAGET

06 Ağustos 2011 at 20:31 Yorum bırakın

Çocuk ve ergenlerde düşüncenin gelişimi sistematik olarak J. Piaget tarafından incelenmiştir. Ergenlerin bilişsel gelişimine ilişkin bilgilerimiz büyük oranda Piaget’in teorisine dayanır.

Bu kurama göre, bireyler ilk üç evre olan duyu-hareket, işlem öncesi, somut işlemler evrelerini tamamlandıktan sonra, 11-12 yaşlarında soyut (formel-biçimsel) işlemler evresine girerler. Ergenler bu kurama göre son gelişim evresi olan soyut işlemler dönemindedirler. Bu dönem çeşitli seçeneklerin değerlendirme ve düşünme yeteneğinin geliştiği dönemdir (12 yaş ve sonrası). Bu dönemde varsayım kurabilir, mantıksal sonuçlar çıkarabilir, ister somut, ister soyut olarak sunulsun karmaşık problemleri sistematik olarak çözebilirler.

Piaget bilişsel ve entellektüel etkinliği ergenlerin günlük yaşantılarına uyum sağlamaları için bir yol olarak görür. Bilişsel yapılar, insanların dünyayı anlamak için kullandıkları zihinsel birimlerin iç düzenidir. Piaget’ye göre, bilişsel yapılar ergenler geliştikçe sürekli olarak arıtılır, gözden geçirilir ve geliştirilir; onun kuramına göre gelişen bilişsel yapılardır. Ergenin bilişsel yapısı ne kadar farklılaştırılmış ve bütünleştirilmişse, o kadar etkin ve verimli bir şekilde sorunları çözüp değişen çevresel taleplere uyum sağlayabilir.

Soyut işlemler gerçek olandan olası olana bir vurgu kayması olarak tanımlanmıştır. Soyut düşünce ya hep ya hiç durumu değildir. Yani birey bir aşamadan bir anda başka bir aşamaya geçmez, değişim yavaş yavaş olur. Son yıllarda yapılan araştırmalar soyut düşüncenin 12-13 yaşlarında kazanıldığı değerlendirmesini doğrulamamaktadır. Bu alanda yapılan araştırmalarda ortak görüş 16 yaşından önce çok küçük bir azınlığın gelişmiş soyut düşünce aşamasına ulaşabildiği yönündedir. Bu da bize zekanın soyut düşünce gelişimi ile ilişkili olduğunu göstermektedir. Bir grup çalışma yetişkinlik döneminde bile önemli sayıda insanın hala soyut gelişimsel düşünceyi edinemediğini tespit etmiştir. Bu durum da eğitim düzeyi ile açıklanabilir.

Reklamlar

Entry filed under: Ergenlik Kuramları. Tags: , .

BİREYSEL FARKLILIKLAR KURAMI: E. SPRANGER PSİKOSOSYAL KURAM: E. ERIKSON

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Takvim

Ağustos 2011
P S Ç P C C P
    Eyl »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Most Recent Posts


%d blogcu bunu beğendi: